Jaki jest najlepszy trening odchudzający? Co ćwiczyć, jak ćwiczyć by schudnąć? To częste pytania przez osoby, które chcą coś ze sobą zrobić. Dzisiaj poznasz odpowiedź na to pytanie. 


Brutalna prawda jest taka, że magicznego sposobu nie ma. Tylko ciężka praca prowadzi to rezultatów. Jak to mówią: „No pain, no gain”. Oczywiście sposobów kształtowania sylwetki jest wiele. Jakakolwiek aktywność jest lepsza niż żadna. Aktywność, która sprawia Ci przyjemność jest lepsza niż jakakolwiek. Jeśli jednak zależy Ci na tym, aby jak najlepiej wykorzystać swój czas i poświęcony wysiłek, warto skorzystać z metod które przynoszą najlepsze rezultaty.

Badania naukowe dowodzą, że najlepsze rezultaty osiąga się dzięki połączeniu zmian w odżywianiu oraz treningu. Sam trening, bądź sama dieta mogą oczywiście przynosić rezultaty. Jednak po pierwszych zmianach, ciało adaptuje się i jedyne korzyści, które będziesz mieć ze swojej pracy, to dobre samopoczucie. I to nie na długo, gdyż po pewnym czasie pojawić się może frustracja z powodu braku wyników. Tak więc, jeśli ćwiczysz- zadbaj o to co masz na talerzu, a jeśli odżywiasz się zdrowo- idź na trening.

No dobrze, ale jaki trening? Dzisiaj postaram się udowodnić Ci, że trening siłowy to najskuteczniejsze narzędzie do kształtowania sylwetki.  Oto 11 powodów, dla których warto trenować siłowo:

1. Trening siłowy, zwiększa ilość tkanki mięśniowej. Tkanka mięśniowa potrzebuje dużo więcej energii niż tkanka tłuszczowa. Dzięki temu przyspiesza nasz metabolizm.  Odchudzanie bez zwiększania ilości tkanki mięśniowej będzie działał na odwrót. Twój metabolizm będzie zwalniał, przez co pomimo nakładu pracy efekty mogą być odwrotne i w pewnym momencie może dotknąć Cię efekt jo-jo. Dzięki mięśniom Twój organizm zmieni się w małą maszynkę do spalania kalorii.
2. Trening siłowy spowalnia starzenie. Inwestujesz w kremy przeciwzmarszczkowe, sera itp. a trening siłowy może zdziałać więcej. Starzejąc się, mamy coraz mniej tkanki mięśniowej. Wpływa to na estetykę sylwetki oraz na pogarszający się z wiekiem metabolizm. Dzięki treningowi siłowemu możesz spowolnić ten proces.
3. Mięśnie mają mniejszą objętość niż tłuszcz. Dzięki temu nawet nie zmieniając wagi, będziesz wyglądać smuklej.
4. Generalnie nie da się schudnąć z wybranej części ciała. Trening siłowy jednak pozwala na kształtowanie sylwetki tak, aby poprawić proporcje. Możliwe jest uwypuklenie płaskich od siedzenia pośladków. Gruszki dzięki rozbudowie pleców i ramion, mogą zyskać sylwetkę klepsydry, itd.
5. Dzięki ćwiczeniom z ciężarami ciało nabiera kształtów, przestaje być płaskie, pojawiają się uwypuklenia niczym na rzeźbie. Nawet u kobiet, które są szczupłe i nie zmieniają bardzo obwodów widoczne będą efekty. 
6. Dzięki ćwiczeniom wielostawowym zwiększasz swoją sprawność. Ma to duże znaczenie dla osób, które siedzą w pracy za biurkiem. Brak sprawności można odczuwać w codziennych czynnościach. Dzięki treningom siłowym wzmacnia się gorset mięśniowy asystujący nam przy skłonach i skrętach. 
7. Wzmocnienie mięśni pozwala zlikwidować wiele dolegliwości bólowych. Oczywiście w przypadku problemów z kręgosłupem, czy kolanami należy skonsultować się z ortopedą lub najlepiej fizjoterapeutą. Jeśli jednak nie ma przeciwwskazań, wzmocnienie mięśni odciąża bolesne miejsca. Dobrze poprowadzony trening siłowy może nawet pomóc uniknąć operacji. 
8. Wzmocnienie gorsetu mięśniowego ma również bardzo duży wpływ na naszą postawę. Już po kilku treningach na siłowni, możesz poczuć że chodzisz prosto, inaczej siedzisz czy wchodzisz po schodach. Zwiększa się świadomość mięśniowa oraz świadomość swojego ciała.
9. Jak widzisz trening siłowy ma wiele korzyści. Kobiety obawiają się zbyt muskularnej sylwetki. Odpowiedz sobie najpierw na pytanie, co znaczy zbyt muskularna sylwetka. Oczywiście są gusta i guściki. Może podobać Ci się atletyczna sylwetka. Często jednak kobiety chciały by być smukłe i jędrne, ale niezbyt umięśnione. Popatrz na zdjęcie poniżej. Czy sylwetka po lewej jest dla Ciebie zbyt umięśniona? Żeby wyglądać jak dziewczyna po lewej trzeba mieć super dopilnowaną dietę i poświęcać wiele godzin tygodniowo na trening siłowy. Większość kobiet nie osiągnie nawet takiego wyglądu, chyba że ma predyspozycje do kształtowania sylwetki. Żeby wyglądać jak Pani po prawej w większości przypadków należałoby „wspomóc” pracę nad mięśniami różnymi wspomagaczami. Mówiąc wprost- kobiety nie mają predyspozycji do budowania tkanki mięśniowej. Nasza gospodarka hormonalna ukierunkowana jest na prokreację a nie wzmacnianie tężyzny. Tylko wspomaganie farmakologiczne wpływające na produkcję testosteronu może wpłynąć na te predyspozycje.
10. Nasze ciało adaptuje się również do wysiłku. Trenując tlenowo konieczne więc będzie wydłużanie treningu. Jeśli więc zaczniesz od pół godzinnego biegu, za jakiś czas nawet godzinne bieganie może już nie przynosić rezultatów. Trening siłowy daje większe możliwości zmian, dzięki temu daje ciągłe możliwości wpływania na sylwetkę.
11. Trening cardio w większym stopniu wpływa na wytwarzanie w organizmie kortyzolu, którego podwyższony poziom może powodować odkładanie tkanki tłuszczowej i powstawanie, tzw. kortyzolowego brzuszka. Większość z nas ma na co dzień wystarczającą ilość czynników stresogennych, które mogą powodować podwyższanie kortyzolu. W trakcie treningu siłowego stresogenne działanie aktywności kompensowane przez hormony anaboliczne. Zamiast cardio lepiej więc trening siłowy wspierać treningami interwałowymi.

Mam nadzieję, że tak przedstawione argumenty przekonają Cię do treningu siłowego. Jeśli nie wyobrażasz sobie siebie ze sztangą i hantlami- przeczytaj mój post o tym, że nie taki diabeł straszny jak go malują. 

Ważne: Zasmucę Cię- body pump, sztangi, bądź inaczej nazwane ćwiczenia grupowe z plastikowymi sztangami to nie trening siłowy. Tempo oraz ilość powtórzeń nie pozwalają na  dobranie ciężaru będącego bodźcem do rozbudowy mięśni. O tym jak trenować siłowo będzie kolejny wpis.